دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹

بهروز غریب پور و دغدغه‌ اجرای اپرای عروسکی «لیلی و مجنون»

بهروز غریب پور کارگردان اپرای عروسکی حافظ در نشست خبری

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ سرپرست گروه تئاتر آران از اجرای «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» در تیر ماه سال جاری خبر داد و بیان کرد: اجرای این اپرا از بدو تأسیس گروه تئاتر آران به عنوان یکی از دغدغه های من محسوب می شده است.

بهروز غریب پور کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس در مورد انگیزه خود برای اجرای نمایش «اپرای عروسکی لیلی و مجنون»، گفت: «لیلی و مجنون» یکی از مشهورترین آثار اوزیر حاجی بیف است که اجرای آن یکی از دغدغه های من پس از تشکیل گروه تئاتر «آران» بوده است. «اوزیر حاجی بیف»، پیشگام اپرای آسیایی است واپرای لیلی و مجنون را  در سال 1908 و د رشرایطی که با هنر اپرا به صورتی که باید آشنا نبوده، خلق کرده است.

 

غریب پور تصریح کرد: این اپرا شامل مجموعه ای از ملودی های آذری است، البته در باکو اجراهایی از این اپرا شده است که اجراهایی ضعیف بوده اند و من همواره در صدد بودم که اجرایی مناسب با این اثر و نبوغ موجود در آن انجام بدهم.

 

این کارگردان با بیان اینکه در سال 91 به رغم نبود تهیه کننده برای کار به صرافت آغاز پیش تولید این اپرا افتاده است، بیان کرد: کار موسیقی اپرا را از اسفند سال گذشته به همراه امیر بهزاد آغاز کردیم که با ایجاد تغییرات لازم و پالایش موسیقی، این بخش از کار ما به اتمام رسیده است، بخش طراحی صحنه و لباس نیز همچنان در حال انجام است.

 

غریب پور ادامه داد: با وجود عدم حضور تهیه کننده امیدوارم که این اثر نمایشی را تیرماه سال جاری به عنوان ششمین کار گروه تئاتر آران در تالار فردوسی به صحنه ببرم، البته قرار است که برای تأمین بودجه با برخی از مسئولان گفت و گو هایی را انجام بدهم.

 

کارگردان «اپرای عروسکی حافظ» در مورد مهمترین ویژگی اثر جدید گروه تئاتر آران، اظهار داشت: مهمترین ویژگی اپرای لیلی و مجنون این است که به زبان آذری به روی صحنه می رود و از همین رو این نمایش هدیه ای به آذری زبان های کشورم است تا آنها بدانند که فرهنگ و زبان آنها برای همه هنرمندان و مسئولان ارزشمند است.

 

غریب پور در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این اثر به زبان آذری موجب خاص شدن مخاطبان نمی شود، عنوان کرد: خیر ما پیش از این اپرای مکبث را به زبان ایتالیایی به صحنه بردیم که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد، به همین دلیل معتقدم که در اجرای این اپرا نیز مشکلی نخواهیم داشت، ضمن آنکه همه مردم با این داستان آشنایی دارند و ما نیز در بروشور توضیحاتی ارائه شده و همچنین واژه های کلیدی در نمایش به زبان فارسی بیان می شوند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.